Ogólne pojęcia:
Impreza turystyczna – co najmniej dwie usługi turystyczne objęte wspólną ceną, tworzące jednolity program.
Wycieczka pakietowa – uwzględnia transport (samolotem bądź autokarem), transfer z lotniska do hotelu i z powrotem, zakwaterowanie, wyżywienie (w zależności od oferty), atrakcje dostępne w hotelu (niektóre atrakcje są dodatkowo płatne), opiekę rezydenta oraz ubezpieczenie KL i NNW.
Touroperator – organizator imprezy turystycznej, podmiot odpowiedzialny za jej przebieg, transport, opiekę pilota/rezydenta itp.
Agent – prawny reprezentant touroperatora uprawniony do zawierania umów-zgłoszeń z uczestnikiem imprezy turystycznej.
Rezydent – osoba reprezentująca organizatora imprezy turystycznej, odpowiedzialna za transfery, zakwaterowanie, spotkania informacyjne oraz pośrednictwo w sprzedaży wycieczek fakultatywnych. Rezydent udziela pomocy w nagłych wypadkach lub nieprzewidzianych sytuacjach. Informacja o godzinach dyżurów oraz kontakcie z rezydentem w sytuacjach awaryjnych znajduje się we wskazanym przez rezydenta miejscu, najczęściej na tablicy ogłoszeń w hotelu.
Pilot – osoba przydzielona uczestnikom wyjazdów grupowych, odpowiedzialna za prawidłowy przebieg imprezy, realizację programu, zapewnienie opłaconych świadczeń, organizacje zwiedzania (w przypadku imprez z programem zwiedzania) oraz pomoc w sytuacjach losowych.
Przewodnik turystyczny – osoba zawodowo oprowadzająca turystów lub odwiedzających po wybranych obszarach, miejscowościach i obiektach oraz udzielająca informacji na ich temat.
Animator – osoba w hotelu zajmująca się organizacją czasu wolnego dla dzieci i/lub dorosłych, zabaw, gier, rozrywek itd.
Infant (niemowlę) – dziecko do 2 lat.
Cena obejmuje/zawiera – wszelkie świadczenia zawarte w cenie podstawowej imprezy turystycznej.
Cena nie obejmuje/nie zawiera – świadczenia, których nie zawiera cena podstawowa. Niektóre z nich mogą być obowiązkowo płatne.
Transfer – przemieszczanie grup turystycznych (zwykle na krótkich odległościach) między poszczególnymi etapami podróży np. z lotniska do hotelu lub w trakcie zwiedzania.
Catering – dostarczanie turystom żywności podczas pobytu.
Charter – wynajem samolotu na danej trasie.
Check-in – zameldowanie się w hotelu, a także odprawa biletowo-bagażowa, procedura drukowania kart pokładowych oraz przydzielenia odpowiedniego miejsca w samolocie.
Check-out – wymeldowanie, procedura odprawy przy wyjeździe.
Czas trwania wycieczki – większość ofert dotyczy pobytów tygodniowych lub dwutygodniowych. Za datę rozpoczęcia imprezy uważa się dzień wylotu z Polski. Za datę zakończenia imprezy uważa się dzień powrotu do Polski. Czas trwania imprezy obejmuje pobyt oraz czas potrzebny na dotarcie do miejsca pobytu.
Wycieczki fakultatywne – wycieczki organizowane w trakcie pobytu w miejscowości wypoczynkowej (nie objęte ramowym programem imprezy), obejmujące zwiedzanie najbardziej znanych i interesujących zakątków w danym kraju lub poznanie miejscowych obyczajów. Sprzedaż imprez fakultatywnych prowadzi rezydent. Udział w imprezach fakultatywnych jest dobrowolny.
Hotel klubowy – hotel oferujący niezobowiązującą atmosferę, bogatą animację oraz szczególnie dużo różnorodnych atrakcji (sportowych, rozrywkowych), imprez, wydarzeń.
Wyżywienie:
AI/ALL (All inclusive) – „wszystko w cenie”, zawiera całodzienne wyżywienie, czyli 3 posiłki (śniadania, obiady i kolacje) oraz przekąski między posiłkami, napoje bezalkoholowe, lokalne alkohole itp. Należy pamiętać, iż zawartość pakietu "All inclusive" określony jest przez konkretny hotel. Niektóre hotele oferują dodatkowe bezpłatne rozrywki takie jak animacje sportowe, fitness, saunę itp.
UAL (Ultra All inclusive) – najbogatsza oferta, w którą wliczone jest całodzienne wyżywienie, czyli 3 posiłki (śniadania, obiady i kolacje) oraz przekąski, słodycze i desery, napoje bezalkoholowe i alkoholowe lokalne oraz importowane serwowane zazwyczaj przez całą dobę, bez ograniczeń. Jest to wzbogacona wersja opcji "All inclusive", zazwyczaj rozbudowana o importowane napoje alkoholowe i bezalkoholowe oraz dodatkowe rozrywki. System "Ultra All inclusive" w niektórych hotelach obowiązuję przez 24 godziny.
HB/HP (Half Board)– wyżywienie dwa razy dziennie (śniadania i obiadokolacje). Napoje do obiadokolacji są zazwyczaj dodatkowo płatne.
FB/VP (Full Board) – pełne wyżywienie, trzy razy dziennie (śniadania, obiady i kolacje), napoje do obiadu i kolacji najczęściej dodatkowo płatne.
BB (Bed & Breakfast) – nocleg ze śniadaniem.
OV/OB/BV – bez wyżywienia.
A'la carte menu – menu z karty dań serwowane w restauracji.
Continental breakfast – śniadanie kontynentalne, składające się z herbaty lub kawy, pieczywa, masła, dżemu, czasami również soku, sera i wędlin, mające charakter raczej dietetyczny.
English breakfast – śniadanie angielskie, składa się z soku owocowego, płatków, grzanek, masła, dżemów, kawy i herbaty, jaj na bekonie oraz wędlin lub ryby.
Szwedzki stół – posiłek w formie bufetu (śniadanie, obiad czy kolacja), goście sami dokonują wyboru potraw bez ograniczeń, jednak bez możliwości wynoszenia ich na zewnątrz.
Zazwyczaj posiłki podawane są w wyznaczonych przez hotel godzinach.
Standard obiektu:
Międzynarodowe oznakowanie standardu hoteli jest wyrażane liczbą gwiazdek i choć występują pewne różnice, to zazwyczaj:
** - hotele, pensjonaty i apartamenty z podstawowym wyposażeniem;
*** - hotele, pensjonaty i apartamenty klasy średniej z funkcjonalnym wyposażeniem;
**** - hotele, pensjonaty i apartamenty klasy średniej o podwyższonym standardzie, obiekty komfortowe;
***** - obiekty najwyższej klasy, z doskonałą obsługą i wyposażeniem, obiekty luksusowe.
UWAGA!
Obiekty tej samej kategorii w różnych krajach mogą różnić się między sobą. Nie należy więc dokonywać porównań. Wyposażenie, wielkość i położenie pokoi jest różne, nawet w obiektach tej samej kategorii. Przy dokonywaniu wyboru obiektu należy zwrócić uwagę na opis hotelu w którym znajduje się informacja o standardzie obiektu przyznanym przez lokalną organizację turystyczną.
Rodzaje pokoi:
SGL (single) – pokój 1-osobowy
DBL (double) – pokój 2-osobowy
TRPL (triple) – pokój 3-osobowy
FAM (family) – pokoje rodzinne, składające się z dwóch pomieszczeń połączonych drzwiami
Apartament – składa się z reguły z pokoju dziennego z aneksem kuchennym oraz osobnej sypialni (lub kilku sypialni)
Suit – pokój z oddzieloną częścią sypialną
Studio – pokój dzienny, sypialnia oraz aneks kuchenny w jednym pomieszczeniu
EB (extra Bed) – „dostawka”, dodatkowe łóżko w pokoju
Rodzaje rezerwacji:
Rezerwacja wstępna – wstępne zgłoszenie udziału w imprezie turystycznej, nie zobowiązuje do zakupu ani do ponoszenia jakichkolwiek kosztów.
Rezerwacja stała – następuje po podpisaniu umowy-zgłoszenia przez obie strony (uczestnika imprezy turystycznej i organizatora tej imprezy lub agenta, który go reprezentuje) oraz potwierdzeniu jej przez touroperatora.
Rezerwacja na zapytanie - zgłoszenie udziału w imprezie turystycznej, wiąże się z potwierdzeniem przez touroperatora dostępności miejsc w hotelu i samolocie, nie stanowi gwarancji wyjazdu.
Dokumenty:
Umowa-zgłoszenie – dokument, umowa zawierana między uczestnikiem imprezy turystycznej, a jej organizatorem. Zawiera takie informacje jak termin i nazwa imprezy, dane uczestników, rodzaj i miejsce zakwaterowania, świadczenia, cenę.
Warunki uczestnictwa – warunki ustalane przez organizatora imprezy turystycznej, dotyczące zasad na jakich zawierana jest umowa-zgłoszenie między uczestnikiem imprezy turystycznej, a touroperatorem. W warunkach uczestnictwa zawarte są miedzy innymi terminy oraz forma płatności za imprezę, informacje dotyczące ubezpieczenia, procedury reklamacyjnej, anulacji imprezy przez klienta lub organizatora itp.
Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU) – przepisy prawne stosowane do wszystkich ubezpieczeń danego działu lub rodzaju. Ustalają obowiązki stron umowy ubezpieczenia.
Wiza – dokument upoważniający uczestnika wycieczki do wjazdu na terytorium danego kraju.
Voucher – dokument potwierdzający zarezerwowane świadczenia np. zakwaterowanie, wyżywienie, transfer itp.
Ubezpieczenie:
Polisa ubezpieczeniowa uczestnika – zgodnie z ustawą o usługach turystycznych każdy uczestnik wyjazdu biorący udział w imprezie turystycznej organizowanej przez touroperatora musi być ubezpieczony (ubezpieczenie KL i NNW).
Często ubezpieczenie jest wliczone w cenę wyjazdu, a jeśli nie jest, wówczas uczestnik wycieczki ma obowiązek uiszczenia dodatkowej opłaty ubezpieczeniowej. Ubezpieczenie obejmuje koszty leczenia i następstwa nieszczęśliwych wypadków. Ubezpieczenie nie obejmuje chorób przewlekłych, na które ubezpieczony był wcześniej leczony. W takich wypadkach należy wykupić dodatkowe ubezpieczenie.
Gwarancja ubezpieczeniowa organizatora – stanowi zabezpieczenie dla klientów touroperatora w razie utraty płynności finansowej (finansowanie powrotu turystów do kraju, wypłata odszkodowań).
KL – ubezpieczenie kosztów leczenia (pokrycie kosztów leczenia), wysokość składki zależy od wysokości sumy ubezpieczenia. Ubezpieczenie od kosztów leczenia jest obowiązkowe w przypadku wyjazdów zagranicznych i zazwyczaj jest zawarte w cenie imprezy. W niektórych przypadkach jest dodatkowo płatne.
NNW – ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (wypłata świadczenia związanego z trwałym uszczerbkiem na zdrowiu), wysokość składki zależy od wysokości sumy ubezpieczenia. Ubezpieczenie NNW jest obowiązkowe w przypadku wyjazdów zagranicznych i zazwyczaj jest zawarte w cenie imprezy. W niektórych przypadkach jest dodatkowo płatne.
Pakiet SKI oraz narciarski – ubezpieczenie przeznaczone dla narciarzy, obejmuje zdarzenia powstałe na skutek amatorskiego uprawiania narciarstwa lub snowboardu.
Ubezpieczenie kosztów rezygnacji – ubezpieczenie kosztów odwołania uczestnictwa w zagranicznej imprezie turystycznej lub wcześniejszego z niej powrotu.
Ubezpieczenie chorób przewlekłych – ubezpieczenie od zaostrzenia lub powikłania chorób przewlekłych, na które ubezpieczony był wcześniej leczony.
Rodzaje ofert:
First minute – oferty zawierające zniżkę za wczesną rezerwację lub/i dodatkowe bonusy z tego tytułu (najczęściej są to wycieczki fakultatywne w cenie). Pojawiają się wraz z nową ofertą danego touroperatora.
Last minute – oferty pojawiające się zazwyczaj na tydzień lub dwa przed terminem wyjazdu, charakteryzują się bardzo korzystną ceną (im bliżej daty wylotu, tym niższa cena).
Last second – tzw. oferty „na ostatnią chwilę”, najkorzystniejsze cenowo oferty pojawiające się na kilka dni przed terminem wyjazdu.
Katalogowa – oferta standardowa, nie zawiera zniżek.
Dopłaty:
Opłata lotniskowa – obejmuje podatki i opłaty ustalane przez konkretne lotnisko i doliczana jest do ceny biletu przy jego zakupie.
Dopłata paliwowa – opłata spowodowana wzrostem cen paliw na świecie.